De Jochemstichting

Onze Suiker katten

Onze suiker katten

In de stichting hebben we momenteel 4 senioren, die alle 4 diabetes oftewel suikerziekte hebben.

Bij suikerziekte maakt de kat te weinig van het hormoon insuline aan. Insuline zorgt voor de opname van suiker in de lichaamscellen. Bij suikerziekte komt de suiker dus niet in de cellen. De cellen krijgen geen brandstof en in het bloed zit te veel suiker. Deze suiker zuigt vocht uit te cellen. Suiker en vocht worden uitgeplast.

Als je deze katten niet behandeld zullen ze uiteindelijk hieraan overlijden.

De behandeling bestaat uit 2 x daags op vaste dagen een injectie met insuline. De insuline zorgt er voor dat er minder suiker in het bloed komt en meer in de cellen. Ook moet je regelmatig de bloedwaardes van zulke katten in de gaten houden, zodat je de dosering insuline kan aanpassen indien nodig.

Onze 4 mannen weten al precies wanneer ze de prikjes krijgen. Wel is het belangrijk dat ze van te voren wel eten. Nu hebben ze alle 4 hun eigen karakter en voorkeuren. Mats wil een soepje, Rambo wil wat droge kattensnoepjes, Moos wil kattensticks en Barry wil gewoon een knuffel. We zien hierdoor ook direct, wanneer ze niet lekker zijn. Dat is heel belangrijk, want als ze niet eten of als ze braken mogen ze geen insuline hebben. Want dan gaan de suikerwaardes in het bloed zo ver omlaag dat ze in coma kunnen raken of zelfs overlijden.

Omdat deze mannen ondertussen zo op leeftijd zijn (Mats is zelfs al 16) blijven ze tot hun overlijden bij ons. Hopelijk mogen we nog lang van ze genieten!